چگونه تجربه ی کاربری روی سئو تاثیر می گذارد

زمان مطالعه مقاله: 11 دقیقه
چگونه تجربه ی کاربری روی سئو تاثیر می گذارد
سجاد حسین پور
سجاد حسین پور
چکیده مطلب

تصور غلطی که در سئو وجود دارد این است که سئو، فقط شامل ساخت لینک و کلمات کلیدی مرتبط در محتوا است این دو استراتژی مهم هستند اما یکی دیگر از مهمترین عواملی که بر سئو تاثیر می گذارد تجربه ی کاربری یا همان UX است.

تصور غلطی که در سئو وجود دارد این است که سئو، فقط شامل ساخت لینک و کلمات کلیدی مرتبط در محتوا است این دو استراتژی مهم هستند اما موتورهای جستجو برای رنک دادن به وبسایت موارد زیادی را در نظر می گیرند.

عناصر تجربه ی کاربری (UX) به خوبی با سئو ترکیب شده اند و قابل تفکیک نیستند در این جا سئوالاتی مطرح می شود که خیلی خوب است که این سئوالات را جواب دهید تا متوجه تاثیر تجربه ی کاربری برسئو بشوید.

  • آیا سایت شما سریع، امن و موبایل فرندلی است؟
  • آیا محتوای با کیفیتی دارید تا باعث جذب کاربر و ماندن در وبسایت شما باشد؟
  • آیا سایت شما سریع بارگذاری می شود؟
  • آیا کار کردن با سایت شما راحت و سریع است؟

این ها همه عناصری هستند که توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو هنگام رتبه بندی سایت شما در نظر گرفته می شود.

 

چرا تجربه کاربری برای سئو مهم است؟

گوگل در طول سالها تغییرات قابل توجهی کرده است. غول موتورهای جستجو با آپدیت مداوم الگوریتم های خود اطمینان حاصل می کند تا به کاربران بهترین نتایج ارائه شود هر یک از آپدیت های گوگل تمرکز بر نتایج بهتر و کاربرپسندتر بودن آن دارد که باعث تغییرات در serp می شود.

 

معرفی RankBrain

در سال 2015 به عنوان سومین عامل مهم در تعیین ارزش سئو سایت مطرح شد. RankBrain بر اساس رفتار کاربران، گردش در صفحات سایت، نرخ پرش، زمان توقف در سایت و CTR عمل می کند این ها معیارهایی هستند که موتورهای جستجو به آن ها توجه می کنند که آیا کاربر از تجربه ی بودن در سایت شما لذت می برد. خب با این حال اگر کاربر بارها و بارها به سایت شما سر بزند و مدت زمان زیادی را درون صفحات بگذراند و به قسمت ها و صفحات مختلف سایت سر بزند از لحاظ گوگل این سایت UX یا تجربه ی کاربری خوبی دارد و در نتیجه ی آن باعث افزایش رتبه ی سایت شما می شود از طرف دیگر اگر کاربری به محض ورود به سایت شما آن را ببندد و مجدد وارد نتایج جستجو شود این به این معناست که کاربر اطلاعات مربوطه را پیدا نکرده است و در نتیجه ی آن باعث کاهش رتبه ی سایت شما می شود.

 

 

 UX و SEO اهداف مشترکی دارد

اگر طی چند سال گذشته سئو را زیر نظر داشته باشید متوجه تغییرات آن شده اید که همیشه دنبال ارائه ی بهترین نتایج برای جستجوی کاربران است اینجا جایی است که سئو و تجربه ی کاربری شروع به تعامل می کنند و وظایف هر دو ارائه ی بهترین و مرتبط ترین نتیجه به کاربران است درواقع سئو کاربر را به محتوای مورد نیازش هدایت می کند و UX پاسخ جستجوی کاربران را درقالب صفحات وب می دهد.

 

چه عناصری از سئو تجربه کاربری را تحت تاثیر قرار می دهند

  • متن جایگزین عکس ها (alt) و عناوین سربرگ ها : زمانی که عکس به درستی لود نشود متن جایگزین عکس نمایش داده می شود و بیانگر جزییات عکس است و عناوین (تگ های h) به بهبود ساختار صفحه، محتوا و خوانایی متون صفحه کمک می کند.
  • متن مقاله شما بیشتر از 600 کلمه باشد تا از لحاظ سئو ،مقاله، عمیق و پاسخگوی سوالات کاربران باشد.
  • ریسپانسیو بودن سایت بسیار مهم است زیرا تلفن همراه 52.2% از سهم بازار را تشکیل می دهد در واقع در سال 2016 استفاده مردم از اینترنت با موبایل از کامپیوترها پیشی گرفته است.
  • سرعت صفحه نقش حیاتی دارد هیچ کس نمی خوهد حتی دو ثانیه هم برای لود صفحه منتظر بماند آیا شما هم منتظر لود شدن کامل صفحات وبسایت بوده اید و یا حتی صفحه را چندین بار رفرش کرده اید؟

 

چگونه تجربه ی کاربری خوبی داشته باشیم

امیدوارم به درک درستی از اهمیت UX در بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو رسیده باشید. حال چگونه باید UX وبسایت خود را در جهت افزایش رتبه بهبود ببخشیم ؟

  • راهبردهای UX و SEO خود را هماهنگ کنید: اولین کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید هر دو استراتژی یکپارچه شده است پس یکی از اهداف اصلی وبسایت افزایش نرخ تبدیل است.
  • تمرکز بر طراحی سایت بر اساس اصول سئو: این مورد شامل نام و توضیحات مناسب برای محصولات، استفاده درست از تگ های H1 و H2 و ... ، مسیرهای درست در منوها و ایجاد محتوایی که هم کاربر و هم موتورهای جستجو را جذب کند است.
  • سرمایه گذاری بر ریسپانسیو بودن وبسایت: در سال 2018 وبسایت شما باید برای همه ی پلتفرم ها طراحی شده باشد پیش بینی شده است که در سال 2020 حدود 2.87 میلیارد نفر گوشی هوشمند خواهند داشت حال اگر سایت شما برای گوشی های هوشمند طراحی نشده باشد نه تنها مشتری های زیادی را از دست می دهید بلکه رتبه ی سایت شما کاهش می یابد. اگر کسی با تلفن همراه وارد وبسایت شما شود و سرعت بارگذاری، خوانایی متون و قالب سایت با مشکل مواجه شود بدون هیچ معطلی از سایت شما خارج می شوند و قطعا سایت شما به آن رتبه ی بالا در گوگل نمی رسد.
  • ساده سازی منوها: منوی وبسایت راهی است تا کاربران به صفحات سایت دسترسی داشته باشند. منو باید ساده و راحت باشد و از ایجاد منوهای تودرتو بپرهیزید در واقع کاربر نباید فکر کند که قدم بعدی چیست. یک روش موثر برای کمک به گوگل تا سایت شما را درک و صفحات آن را ایندکس کند استفاده از sitemap است.
  • تمرکز بر کیفیت: ساده بودن منوی ها تنها عامل برای تشخیص بالا بودن کیفیت سایت نیست بلکه عوامل دیگری مانند ارتباط محتوا، اصالت محتوا، ساختار لینک های داخلی، طرح بندی صفحات، سرعت صفحات بر کیفیت وبسایت تاثیر گذارند.

 

سخن پایانی

هنگامی که موتورهای جستجوگر سایت را برای نمایش در نتایج بررسی می کنند قطع یکی از فاکتورهایی که برای افزایش رتبه در نظر می گیرند تجربه ی کاربری وبسایت است در نهایت اگر می خواهید نرخ تبدیل را بالا ببرید و در حوزه ی خودتان بهترین باشید و فعالیت مستمر و فروش بیشتر داشته باشید به کاربر اهمیت دهید و سایت خود را برای آن ها طراحی کنید نه موتورهای جستجوگر 

اگر نیاز به مشاوره دارید همین الان تماس بگیرید.
09361431984
منبع searchenginewatch

به این مطلب امتیاز دهید

امتیاز کل 5
تعداد امتیازات داده شده 2

برای ثبت دیدگاه خود کلیک کنید

0 دیدگاه

نام *
پست الکترونیکی *
دیدگاه * 0 / 1000

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه می توانید از جدیدترین مقالات، محصولات سایت در ایمیل خود با خبر شوید.