سئو چیست؟

سئو چیست

 

طبق تعریف سایت بزرگ  moz.com

Search engine optimization (SEO) is the practice of increasing the quantity and quality of traffic to your website through organic search engine results

سئو یا (seo) به افزایش تعداد و کیفیت ترافیک سایت از طریق نتایج موتورهای جستجوگر می گویند.

این تعریف شاید برای افراد مبتدی کمی پیچیده به نظر برسد اگر بخواهیم خیلی خودمانی سئو را تعریف کنیم:

«بعد از این که طراحی سایت شما به پایان رسید و سایت بر بستر اینترنت قرار گرفت هیچ گونه رتبه ای در موتورهای جستجوگر ندارد و عملا هیچ کسی در فضای رقابتی کسب وکار شما، سایتی که طراحی کردید را نمی بینند و باید روش و تکنیک هایی باشد که سایت رتبه بگیرد و در نتایج گوگل به صفحه اول و همچنین خط اول هدایت شود و رتبه بگیرد این اصول و تکنیک ها سئو نامیده می شود.»

در واقع مشکل کاربران امروز نبود اطلاعات نیست بلکه مشکل یافتن اطلاعات مرتبط با نیازشان است که این مورد را گوگل و سایر موتورهای جستجوگر با بروز رسانی الگوریتم های خود حل می کنند و حدود 90 درصد کاربران فقط همان 10 نتیجه ی پیشنهادی یا بهتر است بگوییم همان صفحه اول پیشنهادی گوگل را مشاهده می کنند و کمتر به صفحه دو میروند و از این 90 درصد کاربران تعداد خیلی زیادی فقط 3 گزینه اول را مشاهده میکنند پس باید سایت خود را به گونه ای بهینه سازی کنید که به بالاترین نتیجه پیشنهادی گوگل هدایت شوید. 

 

اهمیت سئو در کسب و کار را بیشتر درک کنید

فرض کنید شما مغازه ای سوپر مارکتی در یکی از کوچه های شهر خود دارید و از قضا دوست شما هم مغازه ای دارد منتها در یکی از خیابان های اصلی و شلوغ شهر. به نظر شما درآمد شما بیشتر است یا دوستتان؟

اهمیت سئو سایت هم مانند همین مثال مغازه است اگر سایت یا مغازه شما در صفحه اول گوگل یا در خیابان اصلی باشد قطعا درآمد بیشتری نسبت به زمانی که سایت یا مغازه شما در صفحه پنج گوگل یا یکی از کوچه های دور دست شهر باشد، خواهید داشت.  

 

فرق بین سئو و تبلیغات اینترنتی چیست؟

همان طور که قبلا اشاره شد سئو یعنی قرارگرفتن نام وبسایت شما در رتبه های بالا از نتایج گوگل است ولی تبلیغات اینترنتی که شامل تبلیغات بنری یا متنی می شود عبارت است از قراردادن بنر تبلیغاتی خود در دیگر سایت ها در ازای پرداخت مبالغی هنگفت، که از دید گوگل این مورد منسوخ شده به حساب می آید.

 

سئو بهتر است یا تبلیغات اینترنتی؟

سئو یا تبلیغات اینترنتی

 

در دنیای کسب و کار امروز سئو سایت مقوله ای نیست که بتوان راحت از کنار آن عبور کرد و نادیده گرفت قطعا همه شما به اهمیت سئو در کسب و کار پی برده اید و می دانید که باید به گونه ای سایت را بهینه سازی کرد که هدف اصلی کاربران وبسایت باشند در مسیر سئو کردن سایت کاربران خود به خود شما را پیدا می کنند و با داشتن استراتژی مناسب در جهت جذب کاربر، به صورت اتوماتیک به مشتریان شما تبدیل می شوند در واقع سئو یک نوع تبلیغ رایگان در بزرگترین فضای تبلیغاتی جهان به شمار می رود اما در تبلیغات اینترنتی شما مجبور به پراخت مبالغ زیادی به سایت های تبلیغ گیرنده هستید که در صورت نداشتن سایتی مناسب کاربران به محض ورود به سایت از آن خارج می شوند که از این طریق نرخ خروج وبسایت خود را هم افزایش داده اید.

اما سوالی که اینجا ذهن شما خواننده عزیز را به خود مشغول کرده این است که:

با این که تبلیغات اینترنتی عملی منسوخ شده است و گوگل این گونه سایت ها را جریمه می کند اما چرا خیلی از سایت ها در وبسایت های بزرگ تبلیغ می دهند؟

قبل از این که ادامه این مقاله را بخوانید پیشنهاد می کنم این سه مقاله را مطاله کنید تا به درک بهتری از انواع سئو برسید:

جواب سوال بالا با سئو کلاه خاکستری ادغام شده است در واقع با این که از دید گوگل قراردادن تبلیغات در سایت های بزرگ کاری منسوخ شده به شمار می آید اما بسیاری از مدیران و صاحبان وبسایت ها از روش ریپرتاژ آگهی استفاده می کنند که یک نوع تبلیغ اینترنتی اما در متن اصلی وبسایت های تبلیغ گیرنده است و یک نوع بک لینک بسیار با کیفیت محسوب می شود.  

 

مهمترین عامل موفقیت در سئو چیست؟

قطعا همه شما کاملا با مفهوم سئو آشنا شده اید و متوجه شده اید که سایت بدون سئو اصلا بین رقبا دیده نمی شود و سئو بدون تولید محتوا هم به جایی نمی رسد در واقع مهمترین فاکتور موفقیت در سئو تولید محتوا است. اگر سایت شما بیش از حد سئو شده باشد که به اصلاح به آن over optimization می گویند ولی محتوای خوب و با ارزشی در آن نداشته باشید قطعا گوگل سایت شما را جریمه می کند و این اشتباهی است که به خصوص افرادی که به تازگی با مفهوم سئو و بهینه سازی سایت آشنا شده اند گرفتار می شوند. نکته ی خیلی مهمی که در سئو سایت خود باید به آن توجه کنید تولید محتوای ارزشمند در کنار سئو معمولی در جهت رفع نیاز کاربر می تواند موفقیت کسب و کار شما را تضمین کند.

 

چرا باید سایت را برای گوگل بهینه کرد؟

  • تعداد جستجوها: تقریبا 70 درصد جستجو های دنیا با گوگل انجام می شود و این موضوع به خصوص در ایران خیلی مرسوم است و مردم بیشتر از گوگل برای سرچ های خود استفاده می کنند.
  • اصول بهینه سازی: تقریبا تمام اصول سئو برای موتورهای جستجوگر یکسان است و موتورهای جستجو سعی در کپی الگوریتم های گوگل دارند بنابراین اگر سایت شما برای گوگل بهینه شود به احتمال خیلی زیاد برای دیگر موتورهای جستجوگر هم بهینه می شود.
  • ابزار بهتر: گوگل نسبت به سایر موتورهای جستجو ابزارهای بهتری را در اختیار وبمستران قرار داده است تا با این ابزار بتوان سایت را به طور کامل مانیتورینگ و عیب یابی کرد.

 

 انواع بهینه سازی سایت:

  • بهینه سازی داخل سایت (on-page seo) :  به تمام عوامل داخلی سایت نظیر عکس ها، پاراگراف ها، تگ های عنوان، تگ های متا، تجربه کاربری و سایر عوامل که بهینه کردن آنها باعث بهبود رتبه ی سایت می شود را سئو داخلی گویند.
  • بهینه سازی خارج سایت (off-page seo): به تمام عوامل خارجی سایت نظیر شبکه های اجتماعی، شبکه های pbn، کمپین های جذب کاربر، لینک بیلدینگ که باعث افرایش رتبه ی سایت می شود را سئو خارجی گویند.

 

آیا تجربه کاربری در سئو سایت موثر است؟

فرض کنید شما از سر خساست یا کاهش هزینه، طراحی سایت خود را به افراد آماتور و فاقد دانش فنی و سئو سپرده اید و یا از قالب های آماده استفاده کرده اید و سایتی که به شما تحویل داده اند فاقد کدنویسی بر اساس اصول سئو است اتفاقی در این لحظه می افتد این است که crawlerهای گوگل به محض ورود به سایت شما، نمی توانند سورس سایت را بخوانند به همین جهت به رتبه ی مد نظر خود نمی رسید حال اگر سایت شما را افراد مبتدی طراحی کرده باشند و با اصول UX یا تجربه کاربری آشنایی لازم را نداشته باشند دوباره اتفاقی که در این لحظه می افتد این است که کاربران به محض ورود به سایت، از آن خارج می شوند چون هیچ لذتی از آن نمی برند و بهتر است بگوییم که سایت، تجربه کاربری خوبی ندارد. همیشه باید این نکته را مدنظر قرار دهید که کاربران هیچ تعهدی نسبت به شما و سایتتان ندارند که در سایت شما بمانند و از مطالب آن استفاده کنند بلکه این هنر طراح سایت است که با طراحی حرفه ای سایت حس خوب و ماندگاری در سایت را به کاربر القا کند.

 

انواع روش های سئو :

  • سئو کلاه سفید (white-hat-seo)

به تمام اصول و روشهایی برای بهینه سازی سایت طبق الگوریتم ها و قوانین گوگل سئو کلاه سفید گویند.یکی از موضوعاتی که گوگل روی آن خیلی حساس است اصول لینک سازی است که نیازمند آنالیز دقیق و به دور از هر گونه روش های اسپم است.

  • سئو کلاه سیاه (black-hat-seo)

اصولا در همه ی کارها یک بعد منفی هم وجود دارد که سئو هم از این مسئله خالی از لطف نیست همچنان که در حال خواندن این مقاله هستید بعضی افراد در حال کار کردن روی بعد منفی سئو هستند تا سایتشان را زودتر از موقع به نتایج برتر گوگل برسانند در واقع به تمام روش های غیر قانونی که باعث شود رتبه سایت افزایش پیدا کند و هیچ تمرکزی بر رفع نیازهای کاربران سایت نباشد را سئو کلاه سیاه می گویند. گوگل همیشه به موضوع لینک سازی غیرطبیعی و خرید بک لینک موضع دارد و یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه است. در این بین موضوعی وجود دارد به نام سئو کلاه خاکستری (gray-hat-seo) که ترکیبی از هر دو روش بالا است.

  • سئو کلاه خاکستری (gray-hat-seo)

همان طور که می دانید در سئو کلاه سفید مدت زمانی که می گذرد تا سایت به نتیجه ی مطلوب برسد طولانی اما پایدار است ولی در سئو کلاه سیاه مدت زمانی که می گذرد تا سایت به نتیجه مطلوب برسد کوتاه و ناپایدار است اما در این تکنیک که بیشتر متخصصین سئو و صاحبان سایت ها عمدا یا سهوا از آن استفاده می کنند روش هایی است که اگر گوگل متوجه آن ها شود سایت را جریمه می کند، در واقع این روش بسیار خطرناک و نیازمند تخصص است، توصیه می شود اگر با روش سئو کلاه خاکستری آشنایی کافی ندارید اصلا از این اصول استفاده نکنید تا جریمه گوگل مشمول سایت شما نشود. یکی از تکنیک هایی که در سئو کلاه خاکستری استفاده می شود قرار دادن لینک در بخش کامنت های یک سایت است که اگر این کار با رعایت اصول مخصوص به خود انجام شود می تواند یک بک لینک فوق العاده محسوب شود در غیر این صورت گوگل سایت شما را جریمه می کند.

 

کمی بیشتر با سئو آشنا شوید:

لندینگ پیج (Landing Page)

صفحه ای از سایت است که آن را برای کلیدواژه ای خاص سئو می کنیم و کاربر پس از جستجو کلمه کلیدی مدنظر وارد این صفحه می شود و ممکن است این صفحه، صفحه ی خدمات،محصولات،مقالات یا حتی تبلیغات باشد که نیاز کاربر را برطرف می کند.

 

کلمات کلیدی (keyword)

کلماتی هستند که می خواهیم سایت روی آن کلمات رتبه بگیرد و در نتایج جستجو دیده شود. انتخاب کلمات کلیدی برای سایت نیازمند تخصص و آنالیز حرفه ای سایت و رقبا است که اگر به اشتباه و توسط افراد تازه کار انجام شود جز اتلاف وقت، هزینه و شکست کسب و کار نتیجه ی دیگری ندارد.

 

Serp

serp مخفف کلمات search engine result page است و به صفحه ی نمایش نتایج جستجو در هنگام جستجو یک عبارت گفته می شود.

 

بک لینک (backlink)

لینک هایی که از دیگر وبسایت ها به سایت شما اشاره می کنند که از دید گوگل مهمترین فاکتور رتبه بندی سایت ها همین بک لینک ها هستند. ممکن است بک لینک خریده شود یا به طور طبیعی ایجاد شود یا به طور مصنوعی و دستی خودتان ایجاد کنید.

 

پنالتی (penalty)

گوگل و سایر موتورهای جستجو، قوانینی را برای خود تعیین کرده اند که سایت ها باید تابع این قوانین باشند تا به نتایج و رتبه های بالایی برسند اگر سایتی این قوانین را رعایت نکنند و از دید گوگل اسپم شناخته شوند روی همان کلمه کلیدی به طور کامل از نتایج حذف می شود به این عمل از سمت گوگل پنالتی گفته می شود.

 

انکرتکست (anchor text)

همان متن لینک شده را انکرتکست گویند استفاده از انکرتکست مناسب و به اندازه (نه خیلی زیاد و نه خیلی کم) بیانگر صفحه هدف سایت به ربات های گوگل است البته دقت کنید امروزه استفاده بیش از حد از anchor text در لینک سازی از دید گوگل منسوخ شده است و ممکن است گوگل متوجه مصنوعی بودن لینک ها شود و باعث جریمه شدن و در نتیجه پنالتی شدن روی همان کلمه شود.

 

چگالی کلمه (Keyword density)

چگالی کلمه یا تراکم کلمه، نسبت تعداد دفعاتی که یک کلمه در صفحه یا مقاله تکرار شده است به کل کلمات صفحه یا مقاله، که این مورد میزان مشخصی ندارد و باز هم نیازمند آنالیز دقیق رقبا را می طلبد.

 

کیورد استافینگ (Keyword Staffing)

اگر در متن مقاله ای کلمه ای بیش از حد استفاده شود این عمل را Keyword Staffing یا بالا بردن چگالی کلمه کلیدی گویند در گذشته با این روش آن صفحه از سایت در نتایج گوگل دیده می شد ولی هنگامی که کاربر آن صفحه را مطالعه می کرد حس بدی به او منتقل می شد ولی امروزه الگوریتم پاندا با هر گونه اعمال مصنوعی در بهینه سازی سایت مبارزه می کند و باید به صورت کاملا طبیعی رفتار کنید.

 

Site Wide Link

به لینک هایی که در تمام صفحات سایت قرار داده شده اند و این نوع لینک ها بیشتر در فوتر و سایدبار به چشم می خورند.معمولا لینک های تبلیغاتی در این قسمت ها قرار دارد حتما وارد سایت های مختلفی شده اید و تبلیغات فراوانی را در سایدبار یا فوتر دیده اید. این نوع لینک ها تاثیر خاصی در سئو سایت ندارند.

 

کلاکینگ (Cloacking)

تکنیکی در سئو سیاه است و باعث می شود محتوایی که ربات های موتور جستجو مشاهده می کنند با محتوایی که کاربر در مرورگر مشاهده می کند تفاوت داشته باشد. 

 

سئو بیش از حد (Over Optimizition)

بهینه سازی بیش از حد، در هر بخش از فرآیند سئو سایت را Over Optimizition گویند. در واقع همان رفتار مصنوعی است که گوگل متوجه آن می شود. به طور کلی در فرآیند بهینه سازی سایت فقط باید کاربر را در نظر بگیرید و سایت را برای کاربر بهینه سازی کنید.اغلب افراد مبتدی در سئو به علت وسواس بیش از حد، سئو بیش از حدی انجام می دهند که این عمل از نظر گوگل جریمه محسوب می شود و حتی باعث پنالتی شدن هم می شود.

 

 

ابزارهای سئو (Seo Tools)

تا این جا به صورت کامل با مفهوم سئو و بهینه سازی سایت آشنا شدید اما وقت آن رسیده است که تا حدی با ابزارهای سئو و آنالیز سایت آشنا شوید تا بتوانید دید خوبی از سایت خود و رقبای خود داشته باشید.

Google Search Console

google webmaster tools

این ابزار که توسط خود گوگل طراحی شده است مجموعه ای از بهترین ابزار در جهت مانیتورینگ کامل سورس،صفحات،انکرتکست ها،sitemap،data highlighter و دیگر موارد سایت است که دید خیلی خوبی را به شما می دهد و از این طریق می توانید به رفع عیوب سایت خود بپردازید.

https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=en

 

Google Analytics

google analytics

شاید بتوان گفت بهترین ابزاری که گوگل در زمینه سئو سایت به وبمستران ارائه کرده است همین ابزار است و عناصری که در این ابزار می توان مشاهده کرد عبارت است از مشاهده صفحاتی که بیشترین ورودی و خروجی را دارد،نرخ خروج از صفحات سایت،زمان حضور کاربران،مشاهده تعداد کاربران آنلاین و تحلیل ترافیک سایت که تنها بخشی از اطلاعات مفیدی است که این ابزار ارائه می کند.

https://www.google.com/analytics  

 

Moz

moz

سایتی که در سال 2004 توسط Rand Fishkin  و  Gillian Muessig تاسیس شد که به عنوان یک وبلاگ و انجمن آنلاین کار خود را آغاز کرد و امروزه به عنوان معتبرترین وبلاگ آموزشی سئو شناخته شده است و ابزار بسیار پرکاربردی را به وبمستران ارائه می دهد که می توان سایت را از همه جهات مورد بررسی قرار داد.

https://moz.com

 

 ahrefs 

ahrefs

ahrefs وبسایتی کامل در زمینه تحلیل سایت ها به شمار می رود که بیشتر در زمینه تحلیل رقبا و نمایش دقیق بک لینک ها کارایی دارد.

https://ahrefs.com

 

woorank

woorank

وبسایت woorank به صورت کامل سایت را بررسی و تحلیل دقیقی از آن ارائه می دهد و نقاط قوت و ضعف سایت را مشخص و چک لیستی در برگیرنده پیشنهاداتی در جهت بهبود وضعیت سایت،شبکه های اجتماعی،افزایش سرعت و مسائل فنی سایت ارائه می کند.

https://www.woorank.com

 

 Google Keyword Planner

Google Keyword Planner

این ابزار گوگل بهترین ابزار در جهت پیدا کردن کلمات کلیدی در حوزه ی کاری یک سایت در بازه های زمانی سالانه و ماهانه جهت انجام فرایند سئو است. قبل از این که بخواهید کلمات کلیدی حوزه ی کاری خود را انتخاب کنید با این ابزار می توان دید که کلمه ی کلیدی مدنظر شما چه مقدار در گوگل سرچ می شوند.دقت کنید این ابزار CTR یک کلمه کلیدی را نمایش نمی دهد بلکه میزان جستجوی کلمه کلیدی را نمایش می دهد.

https://adwords.google.com/KeywordPlanner

 

Google Trends

Google Trends

این ابزار که از سرویس های گوگل است می تواند روند جستجوی و میزان علاقه مندی کاربران در جستجوی یک عبارت خاص را نمایش دهد. دقت کنید که این ابزار صعودی و یا نزولی بودن جستجوی یک عبارت را نمایش می دهد و تعداد و مقدار سرچ کلمات را نمایش نمی دهد.(خیلی از افراد تازه کار این اشتباه را می کنند.)

https://trends.google.com/trends

 

 Google Mobile-Friendly Test

google mobile friendly test

همان طور که می دانید روز به روز کاربران موبایل و جستجویی که از طریق موبایل انجام می دهند بیشتر می شود و گوگل به این موضوع اهمیت فراوانی می دهد به طوری که امروزه باید وبسایت شما برای رزولوشن‌ها و دستگاه های مختلف طراحی شده باشد یا به عبارتی سایت شما باید ریسپانسیو یا واکنشگرا باشد.اگر این موضوع مهم را رعایت نکنید قطعا کاربرانی را که از طریق موبایل شما را جستجو می کنند از دست خواهید داد و با این کار سهم بسیار زیادی از کاربران به سایت رقبای شما رو می آورند.

https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly

 

Google PageSpeed Insights

Google Page Speed Insights

یکی دیگر از ابزارهای گوگل که در بین ابزارهای مشابه بهترین گزینه برای انتخاب است ابزار تست سرعت سایت است.با کمک این ابزار می توانید سرعت سایت خود را بسنجید و همچنین گوگل پیشنهاداتی در جهت بهبود سرعت سایت شما ارائه می کند.

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights  

 

نتیجه گیری

 کسب و کارهایی که امروزه در حوزه ی اینترنت و در این فضای رقابتی سنگین روند رو به رشد و چشم گیری را داشته اند بعید است بتوان بدون بهینه سازی سایت نتیجه ی مطلوب را شاهد باشیم به خصوص این که بعضی رقبا با صرف هزینه های زیاد سعی در زودتر به نتیجه رسیدن سایت و کسب و کار آنلاین خود را دارند پس در نتیجه شما هم باید شروع کنید تا عقب نمانید. در این مقاله به طور مفصل در مورد سئو و اهمیت آن در کسب و کار آشنا شدیم و دیدیم که برای به نتیجه رسیدن و کسب رتبه های بالا راهکارهای متفاوتی را پیش رو داریم و در ادامه مقاله چکیده ای از آموزش سئو و بهترین ابزارهای سئو ارائه شد تا همیشه بتوان خود را آپدیت نگه داشت و به بررسی فنی سایت و رفع عیوب آن بپردازیم.

به این مطلب امتیاز دهید

امتیاز کل 5
تعداد امتیازات داده شده 1

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه می توانید از جدیدترین مقالات، محصولات سایت در ایمیل خود با خبر شوید.